Såssleven


Om jag skulle slå mig in på en bana som ståuppkomiker skulle jag basera hela mitt uppträdande runt en och samma iaktagelse; den amerikanska såssleven. (ursäkta klyschan men...) VAD ÄR DEALEN MED SÅSSLEVEN?
I varenda film eller sitcom dyker den där sleven upp, halvt doppad i tomatsås som sedan ena parten av en romantisk hemmadejt ska smaka av, blunda och njuta. Det är bara tomatsås till pasta, det är inte en tungspets mot ett upphetsat könsorgan. Senast jag stötte på sleven var när jag såg High Fidelity för några veckor sedan. Tim Robbins sträcker fram den försiktig med andra handen kupad under för att inte spilla mot Iben Hjejles mun. Men den orgasmiska reaktionen utgår i den här filmen, något som ändå måste ses som undantaget som bekräftar regeln.

Matlagningen i amerikanska romcoms är kort sagt väldigt torftig. Annars skulle de väl aldrig hålla på med den där jävla tomatsåsen. Att laga en god tomatsås med basilika, vitlök, oregano, salt och peppar är i min bok det enklaste man kan laga ändå ska det framställas som att det är molekylärbiologi vi har att göra med. Mitt hat mot denna kulinariska dumhet växer för varje film, för varje år. Kan det inte komma en film, som inte handlar om kockar som blir kära i varandra, där den romantiska matdejten går ut på att båda parterna lagar något lite mer komplicerat, typ fårfiol. Låta dom stå vid ugnen opch vänta i tolv timmar. De skulle iallafall ha mer tid att bli fulla och ligga med varandra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0